woensdag 15 juli 2009

De Grote Schilder

De laatste tijd ben ik wat aan het klussen in ons nieuwe huis. Tenminste, het huis is oud, maar het moet als nieuw worden. Man man, dat brengt een hoop met zich mee. En dit huis is dan niet eens zo heel erg opknapbehoevend. Eén van de meest voorkomende klusjes is schilderen of verven. Of die twee hetzelfde zijn, weet ik eigenlijk niet. Wat ik wel weet, is dat je niet zomaar aan schilderen toe bent. Er moet eerst een hoop vooraf gebeuren.
Je moet weten wat je wil schilderen en wat niet.
Je moet afplakken wat je niet beschilderd wilt hebben (zoals een raam, waar je in de toekomst zonder hindernissen nog doorheen wilt kunnen kijken).
Je moet de juiste gereedschappen hebben om te kunnen schilderen: afplaktape dus, kwasten, rollers, bakjes, ammoniak, een ladder misschien, en natuurlijk verf.
Voor je begint - en vaak ook tussendoor - is er ruimte om je te ergeren aan wat de vorige bewoner (of de bewoner daarvoor) ervan gemaakt heeft. Sommige dingen zijn te herstellen, andere niet (als er bijvoorbeeld met veel plezier ergens overheen is geschilderd, waar je het niet zonder schade meer vanaf krijgt).
Je moet de boel ontvetten.
Je moet de boel schuren. Sommige plekjes lichtjes, andere plekjes wat harder, omdat daar meer oneffenheden in zitten.
Je moet de plekjes kitten die dat nodig hebben. Ruimte voor de kit maken en opvullen maar.
Je moet het geschuurde weer even ontvetten, en dan afnemen met een droge doek.
Dan lijkt het moment van verven daar te zijn gekomen.
Doel van het verven is dat de boel er beter uit komt te zien dan voorheen, en dat het zo prettig wonen wordt in een frisse omgeving.
Dan ga je de verf roeren en in het bakje gieten, en met vaste hand doop je kwast of roller in het bakje en begin je halen te doen... Niet te geloven, wat een effect!

Of hier geestelijke lessen in zitten? Nou en of. Voordat de Grote Schilder kan schilderen moet er vaak geschuurd worden. Dingen komen aan het licht. Rotte plekjes, waar wij liever overheen schilderen, kunnen niet langer verborgen blijven, anders leveren ze later narigheid op. Ze moeten worden behandeld. Dit moet allemaal plaatsvinden, en het kan soms lang nemen. Maar het is nodig, voor er geschilderd kan worden. En wanneer een professionele schilder dat doet, dan doet hij dat goed. En dan zullen we schitteren en glanzen tot Zijn eer.

Het is eigenlijk net zo als met de Pottenbakker, in dat bekende liedje. 'Kneed mij, Here God. U weet precies hoe ik zijn moet.' Dus: 'Schuur mij, Here God. En verf mij dan met uw goddelijke verf. U weet precies hoe ik zijn moet.'

Geen opmerkingen: