vrijdag 18 april 2008

Zonde, belemmering van het Christusleven

Stelling: Zonde moet in zoverre bestreden worden als dat het de geestelijke groei (dat is: het leven vanuit Christus) belemmert.

Achtergrond: Er wordt wel eens gedacht dat het op zichzelf goed is als de gelovige zijn zondiger aard meer leert kennen, en hoe hij langer hoe meer ertegen leert strijden. Mijns inziens krijgt de zonde hier teveel eer. We moeten ervoor waken dat we het niet als doel in zichzelf gaan zien dat de zonde beseft wordt. Zo zou hij juist teveel voet aan de grond kunnen krijgen. De zonde zal er als macht altijd zijn, en zal altijd proberen zijn invloed uit te oefenen. Wij moeten ons echter richten op wat boven is, waar Christus is. En wanneer onze 'leden op de aarde' ons van dit positieve doel afhouden, moeten ze gedood worden (Kol 3,1-5).

1 opmerking:

Unknown zei

Toen ik de stelling zat te lezen dacht ik: Niet waar.

Zie bijvoorbeeld 1Petr 1 over de heiliging: Wordt heilig in al uw wandel.
Maar ook de lofzang van Zacharias, (Lukas 1) voornamelijk vers 74 en 75.

Na de achtergrondig doorgelezen te hebben begon ik wel wat voor de stelling te voelen, maar hoe langer ik erover nadacht des te meer ik deze gedacht zich begon te manifesteren: Het uitgangspunt in de stelling is verkeerd.

Het onderwerp van de stelling is Zonde. Het onderwerp van de stelling zou moeten zijn: Christus.

Wat is het antwoord van Christus zelf wanneer er zich ondoorzichtige vragen bij ons vormen? "Volg gij mij"

Dat moet dan ook de kern van de stelling zijn.

Verder is de uitleg zoals in de achtergrond wel duidelijk. Maar ik zou de stelling dan als volgt formuleren:

Volg Christus, en bestrijd de zonde die je op die weg tegenkomt.

Afsluitend: De stelling is niet waar, de daaronder beschreven achtergrond wel.